Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy jest jednym z najważniejszych układów w samochodzie. Kiedy pracuje nieprawidłowo, pojazd nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Warto mieć na uwadze, że w skład układu wydechowego wchodzi wiele elementów i wszystkie one są ważne dla jego właściwego funkcjonowania. Jakie części wchodzą w skład tego układu? Zdecydowanie najważniejsze z nich to: rura wydechowa, tłumik oraz kolektor wydechowy.

Kolektor wydechowy i sonda lambda

Kolektor wydechowy to pierwsza część układu, gdyż jest on montowany przy silniku. Jego zadaniem jest zbieranie spalin cylindrów. Oczywistym jest bowiem, że aby rura wydechowa mogła wyprowadzić zanieczyszczenia poza pojazd, muszą one najpierw zostać pobrane przez układ wydechowy. W niektórych silnikach z jednostkami wysokoprężnymi, w kolektorze zlokalizowana jest  również dysza napędowa turbosprężarki. W kolektorze można też zamontować sondę lambda, która jest po prostu czujnikiem mierzącym jakość spalin. Porównuje ona zawartość tlenu w spalinach z zawartością tego samego gazu w powietrzu. Ustala tym samym skład mieszanki paliwowo-powietrznej. W nowoczesnych autach montowane są często aż dwie sondy lambda – jedna przed, a druga za katalizatorem.

rura wydechowa

Katalizator i tłumiki dźwięku

Kolejnym niezbędnym elementem układu wydechowego jest katalizator. Konwerter katalityczny, jak często nazywa się katalizator, ma za zadanie oczyszczać spaliny, które wydostają się z silnika samochodowego. Jest to możliwe dzięki różnego rodzaju reakcjom chemicznym, które w nim zachodzą. Co prawda układ jest w stanie funkcjonować bez katalizatora, jednak demontaż tego elementu jest zabroniony przez przepisy prawne. Poza tym, rezygnacja z katalizatora skutkuje przedwczesnym zużyciem poszczególnych części układu.

Kolejnym istotnym elementem układu wydechowego są tłumiki dźwięku. Dla zapewnienia lepszej skuteczności tłumienia dźwięku, obecnie w samochodach montuje się zwykle dwa tłumiki. Pierwszy z nich jest tłumikiem absorpcyjnym, który tłumi wysokie częstotliwości dźwięku. Drugi to tłumik komorowy, którego rolą jest tłumienie niskich częstotliwości.

Filtr cząstek stałych i tłumik końcowy

W autach z silnikiem wysokoprężnym niezastąpionym elementem układu wydechowego jest filtr cząstek stałych. Jego zadaniem jest redukcja emisji sadzy groźnej dla środowiska naturalnego. Montuje się go za reaktorem katalitycznym.

Ponadto na samym końcu układu wydechowego znajduje się tłumik końcowy. To element niezbędny do tego, aby cały proces przetwarzania zanieczyszczeń funkcjonował prawidłowo. Tłumik ten wpływa przy okazji znacząco na redukcję poziomu hałasu generowanego przez cały układ wydechowy, jednak wbrew pozorom, wcale nie to jest jego głównym zadaniem.

Czytaj także

Skomentuj