W 2002 roku słowem grywalizacja posłużył się po raz pierwszy brytyjski programista gier komputerowych, Nick Pelling. Zauważył on wówczas, że mechanizmy rządzące branżą gamingową mają w sobie spory potencjał, dlatego mogłyby być wykorzystane również w innych celach. I tak po czasie rozpoczął się rozwój grywalizacji, kiedy to amerykańskie firmy zaczęły wdrażać ją w systemach zarządzania zasobami ludzkimi.
Jeżeli jesteś ciekawy, czym tak właściwie jest grywalizacja oraz gdzie może znaleźć swoje zastosowanie, koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Grywalizacja – co to jest?
Grywalizacja, znana również jako gryfikacja lub gamifikacja, to stosunkowo młode zjawisko. Jest to trend, którego początków należy szukać w popularyzacji Internetu. A wszystko dlatego, że największy wpływ na jego rozpowszechnienie odegrały urządzenia mobilne podłączone do Sieci oraz mediów społecznościowych.
Grywalizacja czerpie z mechanizmów budowania zaangażowania, które są od dawien dawna znane w branży gamingowej. Niezależnie od obszaru, w jakim będzie to zjawisko wdrażane, pozwala:
- efektywnie aktywować jednostki w wykonywanie powierzonych zadań dotąd uważanych za nudne,
- pozytywnie wpływać na trwałą zmianę nawyków.
Autonomia w działaniu, poczucie celu i sprawczości, otrzymywanie upragnionej nagrody za włożony wysiłek oraz przyzwolenie na popełnianie błędów, wszystko to przyczyniło się do mody na grywalizację.
Grywalizacja – gdzie znajduje swoje zastosowanie?
Jak już było powiedziane wcześniej, grywalizacja wykorzystuje techniki z gier do innych niż sama gra obszarów. Z tego też powodu możemy mówić o m.in.:
Grywalizacji w edukacji. Nauczyciele coraz częściej i chętniej próbują zachęcić swoich uczniów do większej aktywności na zajęciach. W tym działaniu pomocne są im gry, które mają zastąpić tradycyjny przebieg lekcji. Nie dość, że grywalizacja pozwala nauczycielowi oderwać się od znanego mu dobrze schematu działania, to dodatkowo przynosi korzyść również uczniom, którzy dzięki niej uzyskują coraz lepsze wyniki w nauce.
Grywalizacji w biznesie. W organizacjach grywalizacja ma angażować pracowników w sprawy przedsiębiorstwa. Dlatego dotyczy ona osób, które pracującą na stanowiskach niższego szczebla, jak i tych z wyższego. Na tym jednak nie kończy się jej rola, bo może być wykorzystywana także wobec klientów, po to, by zachęcić ich do interakcji z marką.
Grywalizacja – przykład
Aby dłużej nie przeciągać, przyjrzyjmy się teraz praktycznemu przejawowi zastosowania koncepcji grywalizacji w obszarze biznesu:
Platforma Grywalizacyjna od Motivation Direct tojeden z najbardziej skutecznych i wszechstronnych systemów do obsługi grywalizacji w firmie. Za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (API) dostajesz możliwość integracji platformy z dowolnym systemem wewnętrznym w Twoim przedsiębiorstwie. Niezależnie, czy jest to:
- system CRM,
- call center,
- system sprzedażowy,
- czy może e-learning.
Ta unikalna platforma pozwoli Ci m.in.: nagradzać wiele zachowań, uskuteczniać szkolenia wewnętrzne, zwiększać sprzedaż, usprawniać wewnętrzną komunikację, czy podnosić jakość i efektywność całego zespołu pracowników.
Z tego też względu w swoim pakiecie zawiera takie funkcjonalności, jak m.in.:
- katalog nagród – e-bony, nagrody rzeczowe, zasilenia kart przedpłaconych, kody BLIK,
- raporty – informacje o zajmowanych miejscach w rankingu, aktywnych zadaniach, misjach czy grach,
- e-learning – pakiet szkoleń, testów, quizów i ankiet,
- misje – zadania do realizacji przez pojedynczego uczestnika lub cały zespół,
- komunikacje i powiadomienia – moduł zapewniający wysyłanie spersonalizowanych wiadomości systemowych do wybranej grupy osób lub komunikatów systemowych.
Jak widać, obecnie grywalizacja to jedno z najbardziej pożytecznych narzędzi do aktywizowania pracowników, klientów i partnerów biznesowych. Niewątpliwie może być to ważny element w strategii rozwoju Twojego przedsiębiorstwa. Bo w końcu kapitałem w Twojej firmie są ludzie, dlatego też warto o nich zadbać i zmotywować do działania.