Niewiele jest dziedzin, w których internet przyniósł tak duże zmiany, jak zrobił to w przypadku rynku marketingowego. Wiele osób wieszczyła wręcz śmierć tradycyjnego marketingu, a całe swoje siły oraz budżet sugerowały przekierować na marketing w internecie. Czy jest to dobry wybór?
Marketing internetowy w polskich warunkach
Mamy już dużo osób posiadających ogromną wiedzę w kwestii skutecznego e-marketingu. Wiedza ta wydaje się być jednak dostępna tylko w ograniczonym gronie osób, gdyż obok perfekcyjnie przygotowanych kampanii e-marketingowych mamy też wiele przygotowanych tak siermiężnie, jak wyglądały tradycyjne reklamy wkrótce po tym, gdy można było po raz pierwszy reklamować swoje produkty i usługi w telewizji. Dla wielu osób bowiem marketing internetowy jest tożsamy ze spamem e-mailowym oraz uciążliwymi reklamami na stronach internetowych.
Sytuacja powoli jednak porządkuję się. W ograniczeniu spamu pomogła trochę Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, problem z reklamami wciąż istnieje. Do reklamodawców jednak powoli dociera informacja, że ludzie tak bardzo chcą bronić się przed niechcianymi reklamami, że stosują różne narzędzia blokujące je, co sprawia, że wydatki na ten rodzaj reklamy mają coraz mniejszy sens.
Jak to robić dobrze?
Najlepsi specjaliści z pewnością nie będą skłonni do zdradzania wszystkich swoich sekretów, można natomiast wyłuszczyć kilka elementów, bez których nie da się efektywnie zastosować w marketingu internetowego do promocji biznesu:
- Aktywna obecność w sieciach społecznościowych. Poszczególne sieci społecznościowe pojawiają się i znikają, nikt już nie pamięta o takich serwisach jak Grono, bardzo niewiele aktywnych kont pozostało na Naszej Klasie, obecnie zdecydowanym liderem wciąż jest Facebook, ale jego gwiazda również zaczyna przygasać. Z pewnością jednak w pewnym momencie pojawi się jego następca – dla przedsiębiorcy natomiast ważne jest, by być dostępnym w większości popularnych tego typu serwisów. Ważna jest obecność u liderów rynku social media, bo tam najczęściej szukają nas klienci, ale warto się również zainteresować bardziej niszowymi sieciami społecznościowymi, gdzie będziemy poruszać się w warunkach mniejszej konkurencji.
- Inwestycja w SEO. Choć część firm znacząco ograniczyła wykorzystanie swoich tradycyjnych stron internetowych, przenosząc ciężar działań informacyjnych choćby na stronę Facebooka, bardzo wiele osób jednak nadal wykorzystuje po prostu wyszukiwarki internetowe do odnajdywania interesujących ich firm. Jeżeli zaniedbamy działanie związane z pozycjonowaniem, to bardzo możliwe, że klient poszukując naszej strony – trafi na witrynę konkurencji, odbierając na tym samym potencjalny dochód.
- Content marketing. Mówi się, że żyjemy w społeczeństwie obrazkowym, gdzie dużo ważniejsza niż treść jest forma przekazywanych informacji, jednak znaczna część klientów szybko orientuję się, że niezależnie od tego, jak atrakcyjny wizualnie jest materiał – jest on dla nich nieprzydatny, jeśli nie niesie konkretnych treści. Dlatego też warto zainwestować w wysokiej jakości treść, która sprawi, że klienci sami będą odwiedzać nasze strony w poszukiwaniu przydatnych materiałów.